W DNIU 2 XII 2020 W POLSCE CAŁKOWICIE ZNIESIONO OBOWIĄZEK/NAKAZ ZAKRYWANIA UST I NOSA 
Szanowni Państwo,
Nie tak dawno na profilu Dogmaty Karnisty, który w naszej opinii jest wartościowym blogiem dt. kwestii prawnych, pojawiła się analiza sugerująca, iż powszechny nakaz zakrywania ust i nosa jest poprawnie umocowany, mimo braku zawartego w rozporządzeniu adresata nakazu. Na obronę tej tezy autor przedstawił cztery argumenty:






Poniżej chcemy przedstawić nasze stanowisko w tej sprawie. Warto poświęcić kilka minut, aby się z nim zapoznać i rozwiać ostatecznie wszelkie wątpliwości w tym zakresie.


Dodatkowo zgodnie z § 25. ust. 1. Zasad technik prawodawczych „Przepis prawa materialnego powinien możliwie bezpośrednio i wyraźnie wskazywać kto, w jakich okolicznościach i jak powinien się zachować”. Więc norma maseczkowa jest sprzeczna z powyższą zasadą. Od tej zasady istnieją wyjątki:
1) „adresat lub okoliczności tego nakazu albo zakazu są wskazane w sposób niewątpliwy w innej ustawie”.

2) „celowe jest, aby określenie adresata lub okoliczności zamieścić w przepisach ogólnych tej samej ustawy”.

3) „powszechność zakresu adresatów lub okoliczności jest oczywista.”

Adresatem oczywistym w świetle powyższego wyjątku jest przykładowo art. 14. Prawa o ruchu drogowym: „Zabrania się: wchodzenia na jezdnię”. Tutaj nie jest konieczne dopisywanie „Zabrania się osobom/pieszym: wchodzenia na jezdnię”, gdyż artykuł jest sklasyfikowany w dziale „Ruch pieszych”, więc na tej podstawie adresat jest oczywisty.
W przypadku normy maseczkowej nie można się podeprzeć niczym na podstawie czego możemy uargumentować kim jest adresat i co by świadczyło o jego oczywistości.
Może pojawić się refleksja, iż tytuł samej ustawy to „Ustawa o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u LUDZI”, więc adresatem są po prostu ludzie. Jest to również nieuprawniona refleksja, gdyż prawne określenie człowieka/ludzi to osoba fizyczna/osoby fizyczne, a osobę fizyczną zgodnie z zasadami techniki prawodawczej należy w odpowiedni sposób zdefiniować.
Dodatkowo należy sobie zadać pytanie – dlaczego każda inna norma w rozporządzeniu ma określonego adresata jak np. § 10 lub § 26 rozporządzenia z 21 XII 2020 r. („osoby przebywające”)? Gdyż wymagają tego techniki zasad prawodawczych i każda inna norma, prócz maseczkowej, w rozporządzeniu jest zaadresowana poprawnie.


“Ustawa określa:
1) zasady i tryb zapobiegania oraz zwalczania zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi, w tym zasady i tryb rozpoznawania i monitorowania sytuacji epidemiologicznej oraz podejmowania działań przeciwepidemicznych i zapobiegawczych w celu unieszkodliwienia źródeł zakażenia, przecięcia dróg szerzenia się zakażeń i chorób zakaźnych oraz uodpornienia osób podatnych na zakażenie;
2) zadania organów administracji publicznej w zakresie zapobiegania oraz zwalczania zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi;
3) uprawnienia i obowiązki świadczeniodawców oraz osób przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie zapobiegania oraz zwalczania zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi.”
Autor pod obronę argumentu wybiera ustęp 3. Na pierwszy rzut oka wydaje się to logiczne. Jednak „obowiązki osób przebywających się na terytorium RP” komasują się w art. 5. ustawy i są to obowiązki, które obligują te osoby do określonych zachowań corocznie, niezależnie od wystąpienia stanu epidemii. Takimi obowiązkami są np. szczepienia ochronne wynikające z przepisów ustawy czy kwarantanna np. po zachorowaniu na cholerę 

Natomiast stan epidemii jest stanem szczególnym, który jest ogłaszany po to, aby wprowadzić zasady mające na celu monitorowanie, zwalczanie i zapobieganie chorób zakaźnych. Takie zasady przewidują przepisy ustawy w rozdziale 8. zatytułowanym „Zasady postępowania w razie stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii”.
Tym samym są to przytoczone wyżej z art. 1 ust 1 ustawy „zasady i tryb zapobiegania oraz zwalczania zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi, w tym zasady i tryb rozpoznawania i monitorowania sytuacji epidemiologicznej oraz podejmowania działań przeciwepidemicznych i zapobiegawczych w celu unieszkodliwienia źródeł zakażenia […]”.

Dlaczego obowiązki z art. 1 ust 3 nie można podciągnąć pod zasady i tryb stanu epidemii? Gdyż są to działania szczególne, w części nie obejmujące swoim zakresem obowiązków wynikających z art. 5. ustawy. Artykuł 5. ustawy nie zobowiązuje przecież na co dzień osób do stosowania środków profilaktycznych w postaci zakrywania ust i nosa. Jest to działanie wyjątkowe stosowane w związku z zasadami stanu epidemii, zmaterializowane w delegacji ustawowej do wydania rozporządzenia związanego z rozwiązaniami w związku z wystąpieniem stanu epidemii.
Na marginesie należy zauważyć, iż sam tytuł rozporządzenia to „Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii”. W powyższym tytule nie znajdziemy wyrazu “obowiązki”. Również sama norma maseczkowa to nie „obowiązek”, a „nakaz” o czym też w dalszej części.
Dlatego mając na uwadze powyższe, adresat normy maseczkowej nie jest określony w przepisach ogólnych ustawy.


Dlatego wyjątkiem potwierdzającym regułę jest przykładowo zakaz wjazdu na jakiś teren w sobotę i niedzielę
Więc przepis należy interpretować, że od poniedziałku do piątku wjazd jest dozwolony. Dni od poniedziałku do piątku są regułą, a sobota i niedziela wyjątkiem, który zakazuje określonego zachowania. Podobnie jest też już z archaicznym znakiem – zakaz parkowania w dni parzyste. Wobec tego jest to wyjątek od reguły, gdyż jasne jest, że w dni nieparzyste parkować można 


Zgodnie z tą zasadą, istnienie zapisanych w prawie wyjątków, które są zabronione/karalne, oznacza, że każde inne zachowanie (niespełniające kryteriów tych wyjątków) jest dopuszczalne. Wywód odwrotny jest niedopuszczalny – zakaz/nakaz nie może być domniemany.


Pierwsze rozporządzenia, w których znalazł się obowiązek zakrywania ust i nosa, zawierały nazwę rozdziału „obowiązek stosowanie środków profilaktycznych”. W drugiej połowie 2020 r. w rozporządzeniach skasowano ten tytuł rozdziału i nazwano go ogólnie jako „ograniczenia, zakazy i nakazy”, aby dać sanepidowi możliwość interpretacji przepisów, iż obowiązek noszenia maseczek to „nakaz określonego sposobu przemieszczania”, w celu objęcia obowiązkiem wszystkich, co oczywiście było nieuprawnionym tokiem myślenia i rażącym nadużyciem służb sanitarnych w celu wystawiania decyzji z karami administracyjnymi 

Dlatego wszelkie argumenty mówiące o tym, że po 2 XII 2020 r. wprowadzono podstawę prawną w delegacji ustawowej jest błędny, gdyż wcześniej również wynikał z ustawy, a rozporządzenie rozstrzyga kwestie techniczne rozwiązania. Oczywiście pod kątem konstytucyjności delegacji ustawowej art. 46b pkt 13 brzmi precyzyjniej niż art. 46b pkt 4, natomiast w tych rozważaniach nie rozstrzygamy konstytucyjności zapisu, a poruszamy się w obszarze ustawy i rozporządzenia zgodnie z zasadą domniemania konstytucyjności ustaw.
Sytuacja sprzed 2 XII 2020 r. była o tyle absurdalna, iż prawnie obowiązek istniał, ale obligował tylko osoby chore i podejrzane o zachorowanie, więc de facto nikogo. Mianowicie zgodnie z przepisami ustawy o chorobach zakaźnych osoby takie przebywały w izolacji lub na kwarantannie, więc nie mają prawa przebywać w przestrzeni publicznej 

Z prawnego punktu widzenia do 2 XII 2020 r. osoba, która zakrywała usta i nos w przestrzeni publicznej powinna być dla policji od razu osobą podejrzaną, która być może łamie zasady izolacji i kwarantanny, więc mogłaby być legalnie legitymowana w celu ustalenia, czy nie powinna przebywać w izolacji czy na kwarantannie. Aby prawnie być zobligowanym do zakrywania ust i nosa, trzeba było złamać powyższe zasady. To tak jakby złodziej nosił kartkę na plecach „właśnie obrabowałem jubilera”. To absurd !!
Dlatego ustawodawca po 2 XII 2020 r. zlikwidował ten nonsens wprowadzając art. 46b pkt 4a) mówiący o obowiązku stosowania środków profilaktycznych i zabiegów (np. stosowaniu rękawiczek czy płynów dezynfekcyjnych w poszczególnych miejscach (obowiązek ten jest powszechny, gdyż rozporządzenie precyzuje adresata za pomocą wyrazów „osoby przebywające”) – których jednak nie trzeba stosować ze względu na stan zdrowia, a żadne zaświadczenie nie jest wymagane), natomiast w art. 46b pkt 4 pozostawił dla osób chorych i podejrzanych o zachorowanie obowiązek poddania się badaniom lekarskim – co jest oczywiście logiczne w kwestii zapobiegania i zwalczania chorób zakaźnych 

Natomiast wprowadzony art. 46b pkt 13 nie zdefiniował adresata, przez co w świetle dotychczasowych argumentów, całkowicie de iure zniósł obowiązek zakrywania ust i nosa na terenie Rzeczpospolitej, który i tak de facto nigdy nie istniał. Powyższy artykuł ustawy stał się za to w naszej opinii przedmiotem do uprawiania propagandy, jakoby nakaz wynikał z ustawy i miał wymiar powszechny, co widać po stanowiskach RPO, sędziów Iustitia a teraz Dogmatów Karnisty 

Kolejnym argumentem świadczącym o tym, że 2 XII 2020 r. całkowicie zniesiono nakaz zakrywania ust i nosa jest budowa samej normy maseczkowej w rozporządzeniu, na co nie zwraca się w analizach uwagi, a jest bardzo istotne. Mianowicie, każde rozporządzenie sprzed 2 XII 2020 r. w tym ostatnie z 26 XI 2020 r. brzmiało:

Natomiast po nowelizacji ustawy, rozporządzeniem począwszy od 2 XII 2020 r. norma brzmi:

Czy widzą Państwo tę subtelną, na pierwszy rzut oka nieistotną różnicę? Dlaczego również w delegacji ustawowej w art. 46b pkt 13 widnieje „nakaz zakrywania ust i nosa”, a nie „obowiązek zakrywania ust i nosa”? Świadczy to o tym, iż legislator celowo zmienił wyraz, aby odciąć normę od możliwości interpretacji, iż jest to obowiązek wynikający z art. 1 ust. 3, o czym błędnie pisały Dogmaty Karnisty.
W dniu 2 XII 2020 r. wyrzucono więc całkowicie adresata normy oraz odcięto możliwość interpretacji adresata za pomocą przepisów ogólnych ustawy o chorobach zakaźnych, całkowicie znosząc w Polsce obowiązek/nakaz zakrywania ust i nosa !!
Warto również dodać, iż po 2 XII 2020 r. całkowicie zniesiono kary administracyjne za nieprzestrzeganie nakazu zakrywania ust i nosa, które wcześniej były nakładane poprzez nadużycia sanepidu. Kara administracyjna za brak maseczki została zniesiona, ponieważ w art. 48a ustawy nie objęto zakresem przepisów art. 46b pkt 13. W pozostałych kwestiach kary administracyjne zostały utrzymane. Czy to przeoczenie? Z pewnością nie
Legislator wie, że nakaz zakrywania ust i nosa nie istnieje, dlatego nie objął tego przepisu możliwością karania przez sanepid.



W wielu komentarzach pojawiają się opinie, że rządzą nami nieudacznicy, którzy nie potrafią sformułować prawa w poprawny sposób. W naszej opinii jest to nieprawda. Legislatorzy, którzy tworzą tę ustawę i rozporządzenia to wręcz wybitni specjaliści w swoim fachu
Napisać tak akt prawny, aby każdy z sędziami i wysoko postawionymi prawnikami włącznie, uważał, że nakaz rzeczywiście istnieje, a tak naprawdę został celowo zlikwidowany to kunszt najwyższych lotów.

Nie było to proste zadanie, gdyż próba zlikwidowania nakazu mogła wysypać się w kilku miejscach, jednak dopięto ją na ostatni guzik, robiąc przy tym ludziom “wodę z mózgu”, twierdząc, że nakaz ustawowo wzmocniono, podczas gdy faktycznie go zniesiono. Tym bardziej, iż jesienią Lewica podała na tacy ekipie rządzącej projekt ustawy, która w prawidłowy sposób wprowadzałby nakaz oraz zabezpieczyłaby sankcję za jego nieprzestrzeganie.
Natomiast legislatorzy partii rządzącej zrobili to po swojemu, w mistrzowski sposób likwidując nakaz oraz nie zabezpieczając sankcji. Choć większość opinii twierdzi, iż nieprzestrzeganie nakazów jest już penalizowane za pomocą nowego art. 116 § 1a kw (w przeciwieństwie do zmiażdżonego w sądach art. 54 kw), lecz w kwestii technicznej zabezpieczenia sankcji czynu zabronionego nic się nie zmieniło, ale to już odrębny temat, który był wcześniej przez nas poruszany w infografikach 

Podsumowując, niezależnie, kto w tym sporze ma rację, poszkodowani będą ludzie
Gdyby przyjąć argumentację Dogmatów za poprawną, to musielibyśmy nosić maseczki lub płacić mandaty, ale jeśli podupadniemy na zdrowiu to będziemy mogli walczyć o odszkodowanie. Natomiast nasze stanowisko długofalowo jest niestety bardziej ponure 


Mimo, iż nie jesteśmy objęci nakazem, to jesteśmy do tego zmuszani na każdym kroku. Co prawda możemy wywalczyć swoje prawa w sądzie, ale kosztuje to dużo czasu i energii, którą nam nikt nie zwróci. A jeśli za kilka lat podupadniemy na zdrowiu z powodu nieustannego zakrywania ust i nosa, nikt nam odszkodowania nie wypłaci, ponieważ, sąd stwierdzi, iż nakaz nie obowiązywał…

NASZA POMOC DLA PAŃSTWA:
RODZAJ PISMA
WYJAŚNIENIA DLA POLICJI/STRAŻY MIEJSKIEJ
WNIOSEK O UMORZENIE POSTĘPOWANIA WYKONAWCZEGO (GRZYWNY)
SPRZECIW PO WYROKU NAKAZOWYM
SPRZECIW LUB WYJAŚNIENIA PRZED ROZPRAWĄ
+ nasza pomoc, wysyłka do sądu i prowadzenie sprawy do końca
APELACJA PO WYROKU SĄDU REJONOWEGO
+ nasza pomoc i wysyłka do sądu
UBEZPIECZENIE
PRAWNE NA CZAS
TRWANIA
KWARANTANNY
ODSZKODOWANIE ZA BEZSKUTECZNIE NAŁOŻONĄ KWARANTANNĘ
SPERSONALIZOWANY PISMO COVIDOWE
W CZYM MI POMOŻE?
Jeśli otrzymałeś wezwanie na komendę po spisaniu i odmowy przyjęcia mandatu np. za brak maseczki, nie musisz udawać się osobiście na komendę, a możesz wysłać pismo drogą pocztową, które załatwi sprawę
Jeśli Twój wyrok ws. maseczki się uprawomocnił i zostałeś zobligowany do oplaty grzywny – nic starconego! Wyślij wniosek do sądu o umorzenie grzywny na podstawie
Wyroki nakazowe to w 90% przypadków bezrefleksyjne kopie wniosków o ukaranie z policji. Jest to swojego rodzaju haracz za nieprzyjęcie mandatu, którego nie warto płacić i należy za każdym razem wnosić sprzeciw
Otrzymałeś wyrok nakazowy lub doręczono Ci zawiadomienie z terminem rozprawy i chcesz mieć pewność na podczas niej sprawa zostanie ostatecznie umorzona? Skorzystaj z naszej pomocy, a załatwimy wszystko za Ciebie. Dodatkowo w przypadku wygranej otrzymasz zwrot ze Skarbu Państwa zainwestowanych środków.
Ok. 15% spraw w Sądzie Rejonowym nie kończy się uniewinnieniem, szczególnie jeśli trafimy na sędziego wierzącego w moc maski. Dlatego mamy apelację do Sądu Okręgowego. Prowadziłeś sprawę w Sądzie Rejonowym bez naszej pomocy i chcesz wygrać w Sądzie Okręgowym? To opcja dla Ciebie
Znalazłeś się na kwarantannie i nie wiesz czy musisz ją przestrzegać? Zgłoś się do nas, a my wydamy opinię czy kwarantanna została nałożona w sposób zgodny z prawem. Jeśli nie, za raz wniesioną opłatę uzyskujesz ubezpieczenie prawne na wypadek postępowania sądowego czy administracyjnego przed sanepidem
Odbyłeś kwarantannę wskutek podejrzenia o zakażenie COVID-19? Nie otrzymałeś decyzji administracyjnej nakładającej ten obowiązek? Możesz ubiegać się o odszkodowanie. Sprawdź szczegóły.
Nakaz noszenia maski, segregacja sanitarna w pracy, szkole na uczelni, wizyta w szpitalu bez szczepienia i testu PCR, pisma procesowe odnośnie spraw covidowych
TERMIN NA WNIESIENIE
7 dni od otrzymania wezwania
Zależny od Twojej sytuacji
7 dni od otrzymania wyroku nakazowego
Maks. 3 dni przed rozprawą
Po otrzymaniu wyroku, składamy wniosek o przedstawienie uzasadnienia. Po otrzymaniu uzasadnienia mamy 7 dni do złożenia apelacji
Zależny od Twojej sytuacji
Zależny od Twojej sytuacji
Zależny od Twojej sytuacji
CO OTRZYMAM?
10-stronnicowe pismo z możliwością dostosowania okoliczności w jakich zostałeś spisany (na otwartym powietrzu, w sklepie itd.)
Wniosek o umorzenie postępowania wykonawczego (grzywny), który wyślesz do sądu, aby umorzyć nałożoną na Ciebie grzywnę.
Spersonalizowany 14-stronnicowy sprzeciw, które możesz dostosować wg instrukcji do Twojej sytuacji
Wypełnimy za Ciebie zakupiony 14-stronnicowe wyjaśniania oraz za pośrednictwem pełnomocnictwa adwokata wyślemy pismo procesowe do sądu. W razie utrzymania wyroku w mocy, sporządzimy bez dalszych kosztów apelację i prowadzimy sprawę do końca.
Składamy wniosek w Twoim imieniu o uzasadnienie i przygotowujemy apelację w ciągu, która punktuje uzasadnienie wyroku skazującego
Opinię prawną o legalności (bądź nie) Twojej kwarantanny + ubezpieczenie prawne
Przeprowadzenie procesu uzyskania odszkodowania za nielegalnie nałożoną kwarantannę
Spersonalizowane pismo odnośnie Twojego problemu z sanitarnym reżimem covidowym
KOSZT
24,99 zł
49,99 zł
59,99 zł
99,99 zł
149,99 zł
199,99 zł149,99 zł
Do indywidualnego ustalenia
Do indywidualnego ustalenia
RODZAJ PISMA | WYJAŚNIENIA DLA POLICJI/STRAŻY MIEJSKIEJ | WNIOSEK O UMORZENIE POSTĘPOWANIA WYKONAWCZEGO (GRZYWNY) | SPRZECIW PO WYROKU NAKAZOWYM | SPRZECIW LUB WYJAŚNIENIA PRZED ROZPRAWĄ + nasza pomoc, wysyłka do sądu i prowadzenie sprawy do końca |
APELACJA PO WYROKU SĄDU REJONOWEGO + nasza pomoc i wysyłka do sądu |
UBEZPIECZENIE PRAWNE NA CZAS TRWANIA KWARANTANNY |
ODSZKODOWANIE ZA BEZSKUTECZNIE NAŁOŻONĄ KWARANTANNĘ | SPERSONALIZOWANY PISMO COVIDOWE |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
W CZYM MI POMOŻE? | Jeśli otrzymałeś wezwanie na komendę po spisaniu i odmowy przyjęcia mandatu np. za brak maseczki, nie musisz udawać się osobiście na komendę, a możesz wysłać pismo drogą pocztową, które załatwi sprawę | Jeśli Twój wyrok ws. maseczki się uprawomocnił i zostałeś zobligowany do oplaty grzywny – nic starconego! Wyślij wniosek do sądu o umorzenie grzywny na podstawie | Wyroki nakazowe to w 90% przypadków bezrefleksyjne kopie wniosków o ukaranie z policji. Jest to swojego rodzaju haracz za nieprzyjęcie mandatu, którego nie warto płacić i należy za każdym razem wnosić sprzeciw | Otrzymałeś wyrok nakazowy lub doręczono Ci zawiadomienie z terminem rozprawy i chcesz mieć pewność na podczas niej sprawa zostanie ostatecznie umorzona? Skorzystaj z naszej pomocy, a załatwimy wszystko za Ciebie. Dodatkowo w przypadku wygranej otrzymasz zwrot ze Skarbu Państwa zainwestowanych środków. | Ok. 15% spraw w Sądzie Rejonowym nie kończy się uniewinnieniem, szczególnie jeśli trafimy na sędziego wierzącego w moc maski. Dlatego mamy apelację do Sądu Okręgowego. Prowadziłeś sprawę w Sądzie Rejonowym bez naszej pomocy i chcesz wygrać w Sądzie Okręgowym? To opcja dla Ciebie | Znalazłeś się na kwarantannie i nie wiesz czy musisz ją przestrzegać? Zgłoś się do nas, a my wydamy opinię czy kwarantanna została nałożona w sposób zgodny z prawem. Jeśli nie, za raz wniesioną opłatę uzyskujesz ubezpieczenie prawne na wypadek postępowania sądowego czy administracyjnego przed sanepidem | Odbyłeś kwarantannę wskutek podejrzenia o zakażenie COVID-19? Nie otrzymałeś decyzji administracyjnej nakładającej ten obowiązek? Możesz ubiegać się o odszkodowanie. Sprawdź szczegóły. | Nakaz noszenia maski, segregacja sanitarna w pracy, szkole na uczelni, wizyta w szpitalu bez szczepienia i testu PCR, pisma procesowe odnośnie spraw covidowych |
TERMIN NA WNIESIENIE | 7 dni od otrzymania wezwania | Zależny od Twojej sytuacji | 7 dni od otrzymania wyroku nakazowego | Maks. 3 dni przed rozprawą | Po otrzymaniu wyroku, składamy wniosek o przedstawienie uzasadnienia. Po otrzymaniu uzasadnienia mamy 7 dni do złożenia apelacji | Zależny od Twojej sytuacji | Zależny od Twojej sytuacji | Zależny od Twojej sytuacji |
CO OTRZYMAM? | 10-stronnicowe pismo z możliwością dostosowania okoliczności w jakich zostałeś spisany (na otwartym powietrzu, w sklepie itd.) | Wniosek o umorzenie postępowania wykonawczego (grzywny), który wyślesz do sądu, aby umorzyć nałożoną na Ciebie grzywnę. | Spersonalizowany 14-stronnicowy sprzeciw, które możesz dostosować wg instrukcji do Twojej sytuacji | Wypełnimy za Ciebie zakupiony 14-stronnicowe wyjaśniania oraz za pośrednictwem pełnomocnictwa adwokata wyślemy pismo procesowe do sądu. W razie utrzymania wyroku w mocy, sporządzimy bez dalszych kosztów apelację i prowadzimy sprawę do końca. | Składamy wniosek w Twoim imieniu o uzasadnienie i przygotowujemy apelację w ciągu, która punktuje uzasadnienie wyroku skazującego | Opinię prawną o legalności (bądź nie) Twojej kwarantanny + ubezpieczenie prawne | Przeprowadzenie procesu uzyskania odszkodowania za nielegalnie nałożoną kwarantannę | Spersonalizowane pismo odnośnie Twojego problemu z sanitarnym reżimem covidowym |
KOSZT | 24,99 zł | 49,99 zł | 59,99 zł | 99,99 zł | 149,99 zł | Do indywidualnego ustalenia | Do indywidualnego ustalenia | |
SKORZYSTAJ Z NASZEJ WIEDZY
Zapoznaj się z naszymi nasze najnowszymi artykułami i analizami prawnymi:
- Czy w 2023 r. nastąpi masowy pobór do wojska?
- Wakacje zostały przedłużone o miesiąc
- Ważne postanowienie bytomskiego sądu w kontekście nadchodzącej jesiennej fali
- Czy maseczki u lekarza są legalne? Postanowienie sądu
- Czy obostrzenia prewencyjne związane z małpią ospą są legalne?
- Zniesienie stanu epidemii to zabieg kosmetyczny nie powodujący większych zmian prawnych
- Uzasadnienie umorzenia sprawy za brak maseczki w sklepie SR Olsztyn sygn. akt. W II 119/22
- Nowe rozporządzenie znosi nakaz zakrywania ust i nosa w większości przestrzeni zamkniętych. Czeka nas fala umorzeń, choć z błędnego założenia - art 2 § 1 kw
- Uzyskaj odszkodowanie za bezskutecznie nałożoną kwarantannę
- WSA Poznań stwierdza, iż nakładanie kwarantanny bez decyzji to czynność bezskuteczna
- Sanepid wyjęty spod kontroli sądowej, ponieważ… nie przestrzega prawa przy nakładaniu kwarantanny
- Świadczenie kompensacyjne w związku z NOP-em po szczepieniu przeciwko COVID-19 [INFOGRAFIKA]
- Dlaczego powszechny nakaz zakrywania ust i nosa jest nielegalny [INFOGRAFIKA]
- Rząd zaczyna znosić obostrzenia odnośnie choroby, która nie jest szczególnie niebezpieczna i wysoce zakaźna
- Dlaczego obowiązkowe testy diagnostyczne w kierunku SARS CoV-2 są nielegalne? [INFOGRAFIKA]
- Czy testowanie pracowników, zakładane w druku 1981, będzie legalne?
- Milion Polaków na kwarantannie. Ministerstwo Zdrowia skraca okres kwarantanny do 7 dni
- Dlaczego szczepienia przeciwko COVID-19 są nielegalne? [INFOGRAFIKA]
- Medyku! Jeśli nie przyjmiesz preparatu, nie mogą Cię wyrzucić z pracy czy studiów!
- Obowiązkowe szczepienia medyków stają się faktem! Jednak czy są legalne?
- Druk 1846 – o co z nim chodzi?
- Co nowego władza nam gotuje od 15 XII 2021 r.
- Haniebny wyrok NSA ws. akcji rozdawania maseczek w kwietniu 2020 r.
- NSA uznaje kwarantannę graniczną za nielegalną
- Nie nosisz maseczki? Wspierasz polską gospodarkę
- Kiedy kwarantanna jest legalna, a kiedy nie?
- SZCZEPIENIE PRZECIWKO COVID-19 BĘDZIE ZALECANYM SZCZEPIENIEM OCHRONNYM. BIG FARMA WYJĘTA SPOD ODPOWIEDZIALNOŚCI ZA NOP-Y
- SĄD NAJWYŻSZY UCHYLIŁ WYROK NAKAZOWY ODNOŚNIE ZAKAZU UCZESTNICTWA W ZGROMADZENIU
- IMPREZY TYLKO DLA ZASZCZEPIONYCH?
- W DNIU 2 XII 2020 W POLSCE CAŁKOWICIE ZNIESIONO OBOWIĄZEK/NAKAZ ZAKRYWANIA UST I NOSA
- Jak rozmawiać z policją? Instruktaż [INFOGRAFIKA]
- Niekonstytucyjność nakazu zakrywania ust i nosa [INFOGRAFIKA]
- Analiza nakazu zakrywania ust i nosa w kontekście ustawy [INFOGRAFIKA]
- Analiza nakazu zakrywania ust i nosa w kontekście rozporządzenia [INFOGRAFIKA]
- Dlaczego powszechny nakaz zakrywania ust i nosa nie istnieje [INFOGRAFIKA]